Keitä olemme?

Joensuun helluntaiseurakunta

Tervetuloa kotiin

Joensuun helluntaiseurakunta on nimensä mukaisesti kaikkia kaupunkilaisiamme varten. Kirkkomme ovet ovat auki kaikille, jotka haluavat tutustua meihin ja Jeesukseen. Voit tulla hiljentymään kirkkoon toimistoaikoina ja tilaisuuksien yhteydessä. Tutustu seurakuntaamme näiden sivujen kautta ja tule paikan päälle katsomaan, miten me palvelemme Jumalaa.

Järjestämme toimintaa eri ikäryhmille. Listan toiminnoista löydät täältä

Ota rohkeasti yhteyttä työntekijöihin ja toimintojen johtajiin. Pienempiä ryhmiä etsiville seurakuntamme tarjoaa pienryhmiä eli soluja, joissa on mahdollisuus tutustua ihmisiin ja Jumalaan pienimuotoisessa kokoontumisessa.

Helluntaiherätyksen katsotaan alkaneen Suomessa vuonna 1911, jolloin norjalainen metodistipastori Thomas B. Barrat vieraili ensi kerran maassamme opettaen Pyhän Hengen toiminnasta. Asia sai julkisuutta mm. Kotimaa-lehden välityksellä, jonka päätoimittajana oli Pekka Brofeldt. Gerhard Olsen-Smith oli toinen norjalainen julistaja, joka toi helluntaisanomaa maahamme. Hän vieraili Lehmon kylässä Kilvenniemen tilalla pidetyissä tilaisuuksissa tilan isännän Vilho Kokon kutsumana 1910-luvun alkupuolella. Tulkkina toimi Pekka Brofeldt. Vilho Kokko oli tullut uskoon joitakin vuosia aikaisemmin, antanut kastaa itsensä ja liittynyt baptistiseurakuntaan.

Kilvenniemen tilalla pidettiin keväisin ja syksyisin baptistien kokouksia. Tällaiselta taustalta siellä perustettiin helluntaiseurakunta syksyn 1928 juhlilla. Nimeksi otettiin ”Kristuksen seurakunta Lehmossa”. Perustavassa kokouksessa siihen liittyi 55 jäsentä, jotka asuivat laajalla alueella Pohjois-Karjalaa. Toiminnan painopiste siirtyi 30-luvulla Joensuuhun ja vuonna 1936 nimi muutettiin Joensuun Siionseurakunnaksi, joka vuonna 1966 edelleen muutettiin Joensuun Helluntaiseurakunnaksi. Vuonna 1948 valmistui Niinivaaralle toimitila, jonka nimeksi otettiin Siion-rukoushuone. Se sijaitsi nykyisen vuonna 1976 valmistuneen Siion-temppelin vieressä.

Suomen helluntaiherätyksessä 1920-luku oli seurakuntien muodostumisen alun aikaa. Sitä ennen oli perustettu vain kolme seurakuntaa kun taas 20-luvulla niitä perustettiin n. 40. Pohjois-Karjalassa Juuassa oli perustettu seurakunta vuotta aikaisemmin kuin Lehmossa. Nykyisin maakunnassamme on kahdeksan helluntaiseurakuntaa ja niissä yhteensä n. 1400 jäsentä. Mainittujen lisäksi seurakunnat ovat Nurmeksessa, Lieksassa, Outokummussa, Ilomantsissa, Tohmajärvellä ja Kiteellä. Kaikkiaan helluntaiseurakuntia Suomessa on n. 250 ja jäseniä yhteensä lähes 50 000. Helluntaiherätyksellä ei ole ollut virallista kattojärjestöä. Valtakunnallisesti toimivia yhteisiä rekisteröityjä yhdistyksiä on 15, mutta ne toimivat itsenäisesti erillään seurakunnista.

Joensuun Helluntaiseurakunnan jäsenistä noin kolmannes on lähikuntien alueella. Pyhäselässä, Polvijärvellä ja Uimaharjussa on myös rukoushuone. Alun 55 jäsenestä seurakunta alkoi kasvaa varsin tasaisesti. Enimmillään jäseniä oli n. 800 vuonna 1982, jolloin Tohmajärven n. 100 uskovan rukouspiiri itsenäistyi seurakunnaksi. Nykyisin jäseniä on reilu 700.